feroviarii banateni
 

 

Calea ferata electrificata Arad-Podgoria.

  In anul 1905, la solicitarea unui grup de oameni de afaceri din Arad si Budapesta, Ministerul Comertului din Ungaria, acorda dreptul de concesiune pentru 90 de ani si dreptul de a infinta o societate care sa construiasca si sa exploateze o cale ferata intre Arad si podgoria Aradului.

  La data de 11 decembrie 1905 Ministerul Comertului de la Budapesta dispune inceperea lucrarilor de constructie a unei cai ferate cu ecartamentul de 1000 mm, in lungime de 57,6 km, de la Arad-Ghiorog-Pincota, cu o ramura de la Ghiorog la Radna. Linia se pune in exploatare la data de 30 noiembrie 1905 folosind tractiunea cu motoare benzino-electrice pentru transportul de calatori.

  In anul 1911, societatea hotaraste sa electrifice linia in conditiile in care motoarele benzino-electrice nu dadeau rezultate satisfacatoare. In aceste conditii, la data de 11 aprilie 1913, intra in exploatare calea ferata electrica Arad-Podgoria avand in statile Radna si Pincota puncte de transbordare cu caile ferate normale.

  Dupa 35 de ani de exploatare, la data de 1 octombrie 1948, in baza legii de nationalizare, calea ferata electrica Arad-Podgoria trece in administrarea CFR.

  La data de 1 ianuarie 1983 calea ferata electrificata Arad-Podgoria trece in administrarea intreprinderii judetene de transporturi locale Arad. Dupa 8 ani de exploatare IJTL  Arad hotaraste inchiderea acestei linii.

  Construita in anul 1905, electrificata in anul 1913 si inchisa in anul 1991. Unde sunt oare cei care au luat deciziile privind inchiderea si distrugerea acestei bijuterii din patrimoniului tehnic aradean. Probabil ca vorbesc nepotilor despre eficienta sistemului comunist si a modului exemplar in care se lucra atunci…cu barosul. Dupa 1989 , cu elanul revolutionar al vremurilor si desigur cu concursul diferitilor mascarici care au ocupat funcii de decizie, calea ferata electrificata Arad-Podgoria a fost distrusa.

  Ce putem face noi? Pai zic eu sa mergem intr-o excursie la Arad in 10 aprilie, facem o vizita la Depoul Arad cu domnul inginer Simandan Ionel, ascultam povesti cu trenuri si locomotive de la colegii nostri pensionari si amintiri despre prima cale ferata electrificata din Romania. Facem o plimbare prin frumosul oras de pe Mures, luam masa la un restaurant cochet si bem un vin din zona Aradului.

  Cineva ne certa intr-un email spunand ca nu intelege ce au feroviarii din Banat cu Aradul. Desigur ca nimic in afara de respectul deosebit pentru acest oras si minunatii locuitori din zona.

  Multumesc pe aceasta cale prietenilor mei din Arad care in decursul timpului au facut sa ma indragostesc de istoria acestor locuri.

 

La data de 10 aprilie 2013, dupa 100 de ani , Asociatia Feroviarilor Banateni din Timisoara organizeaza o excursie la Arad cu tematica ,, Prima cale ferata electrificata din Romania”.

Multumim domnului Radu Bellu pentru datele preluate din lucrarea ,, Mica monografie a cailor ferate din Romania”.

                                                Octav Rusu


Lasa un comentariu
Nume:
E-mail:
Comentariu:
Comentariile trebuie validate de administrator inainte de a fi afisate
Dorin Rusu a comentat la articol
...sunt foarte multe actiuni de development feroviar in aceea perioada . Ca sa nu ramana mai prejos,banatenii caraseni de la Otelu Rosu,pe atunci Ferdinandsthade au construit un tramvai electric ce avea statie terminus Poiana Marului,data in exploatare in

 
  Home Statut Galerie Foto Evenimente Contact site realizat de as design - web design timisoara